fbpx

Waarom jij geen nieuwe klanten nodig hebt om extra omzet te genereren

Als je aan ondernemers vraagt wat het belangrijkste is dat ze denken te moeten doen om meer omzet te genereren, is het klassieke antwoord ‘meer klanten krijgen’. FOUT. Laat mij je iets vertellen….

Toen je voor het eerst met jouw bedrijf begon, was het namelijk toch de bedoeling om van 9.00 tot 21.00 uur te werken, snel iets tussen de klanten door te eten en een filmpje op Insta te plaatsen terwijl je op het toilet zit. NOT!!!

Dus in plaats van te focussen op een goed gevulde agenda van ‘s morgens vroeg tot’ s avonds laat, kan je ook eens proberen om de uitgaven van je huidige klanten te bestuderen en te verhogen. In sommige boekingssoftware kan je gemakkelijk checken hoeveel jouw klantEn gemiddeld uitgeven. Doet jouw programma dat niet? Bereken het dan zelf met behulp van deze formule….

Deel je totale omzet door jouw totale aantal klanten.

Je kan deze formule trouwens ook gebruiken om het verder uit te splitsen in service- en retail uitgaven om nog een gedetailleerder beeld te krijgen.

Velen van ons hebben dus de neiging zich te richten op het zoeken van nieuwe klanten in plaats van zich te concentreren op de klanten die we al hebben. we moeten dus eigenlijk prioriteit geven aan onze bestaande klanten.

bekijk volgende zaken eens:

    • Kunnen we met absolute zekerheid zeggen dat we onze bestaande klanten bij elk bezoek het allerbeste bieden?

    • Boeken we hun volgende behandeling al voordat ze vertrekken?

    • Volgen we ze na de behandeling op om te zien hoe het gaat?

    • Houden we hun aankopen bij om er zeker van te zijn dat ze hun thuiszorg op de juiste manier gebruiken?

    • Passen we hun behandelingen en producten aan naarmate ze verder komen in hun behandeltraject bij ons?

    • Bieden we ze iets aan om ons trouw te blijven?

    • Organiseren we regelmatig consultaties om er zeker van te zijn dat er niets is veranderd in hun levensstijl/dieet/gezondheid enz.?

Zo niet, waarom?

Versta mij niet verkeerd, ik zeg niet dat je nooit nieuwe klanten moet zoeken. want Zelfs de meest loyale klanten kunnen op een dag beslissen om niet meer te komen. Wat ik wil zeggen is dat het niet je eerste prioriteit moet zijn.

Focus je op het klantenbestand dat je hebt, focus je op jouw eigen mentaliteit, focus je op de service die je biedt en focus je dan pas op het aantrekken van nieuwe klanten.